Preview

Japanese Studies in Russia

Advanced search

Twelfth-century cinema: traditionalist film theories in Japan of the 1930s-1940s

https://doi.org/10.24411/2500-2872-2018-10018

Abstract

The article considers a unique period in Japanese history, when instead of engaging in a cultural dialogue with the West, Japanese cinema aspired to position itself as an embodiment of exclusively "Japanese" artistic tradition. The search for a "pure" national style was determined by the growth of nationalism and political confrontation with the West, as well as the lack of commercial success of Japanese cinema abroad. Japanese film studios’ attempts to modify their products by bringing them closer to the West European standard did not bear fruitful results. Despite the introduction of Western technologies, methods of filming and editing, Japanese cinema did not receive wide international recognition. Triggered by the inability to expand Japanese film export, former proponents of learning and adapting from the West set on a search for a uniquely “Japanese” path. Seeking to redefine the origins of an ultimately Japanese cinematic expression, filmmakers and critics in the 1930s and 1940s turned to the traditional arts developed in pre-modern Japan. Art historian Okudaira Hideo (1905-2000) and film critic Imamura Taihei (1911-1986) saw the origins of modern cinema in the aesthetics of illustrated emaki scripts. A physicist and a writer, Terada Torahiko (1878-1935), also engaged in film critics, emphasized the resemblance between the traditional “linked verses” renku poetry and the cinematic principle of montage. Brought to Japan from abroad, cinema was often seen as a living embodiment of the Western influence and modernity. By theorizing cinema within the framework of traditional Japanese arts, film critics in the 1930s and 1940s were able to reestablish cinema as a part of cultural heritage associated with traditional Japan. At the same time, they also succeeded in elevating the social status of traditional arts, which due to constant comparisons with the West, still needed a sense of “justification”. Paradoxically, Japan's acquaintance with Soviet montage theory played a decisive role in shaping the traditionalist tendencies in Japanese film theory. Sergei Eisenstein’s article “Behind the Frame” (1929), which identifies “montage” as an underlying principle of traditional Japanese culture and urges Japanese “comrades” to understand and apply “their cultural peculiarity to their own cinema” had been especially influential.

About the Author

Anastasia A. Fedorova
National Research University “Higher School of Economics”
Russian Federation


References

1. Вертов Д. Статьи, дневники, замыслы. М.: Искусство, 1966. С. 135.

2. Дьяконова Е.М. О некоторых источниках рэнга («связанных строф») // История и культура традиционной Японии 8. СПб.: Гиперион, 2015. C. 133-145.

3. Имамура Тайхэй. Собиэто эйга но эйкё : [Влияние советского кинематографа]. Собиэто эйга но 40 нэн : [40 лет советского кино]. Токио: Сэкайэйгасирёся, 1959. C. 34-45.

4. Имамура Тайхэй. Нихон гэйдзюцу то эйга : [Японское искусство и кинематограф]. Токио: Суга сётэн, 1941.

5. Кауфман Н. Японское кино. М.: Теа-кинопечать, 1929.

6. Каэрияма Норимаса. Нихон эйга но кайгай синсюцу ни цуитэ : [Об экспорте японских фильмов] // Эйга орай. № 56. 1929. C. 12-13.

7. Клейман Н.И. Формула финала. М., Эйзенштейн-центр, 2004.

8. Мацуо Басё. Стихи / пер. Веры Марковой. М.: Художественная литература, 1985.

9. Муссинакку Рэон. Киногурасу : [Киноглаз] // Эйга хёрон. № 7.5. 1929. C. 518-519.

10. Окудайра Хидэо. Эмаки но косэй : [Структура эмаки] // ATELIER. № 13 (1940).

11. Охира Ёити. Нихон эйгакай ни атаэта Росия эйга (рирон) но эйкё : [Влияние русских фильмов и теории кино на кинематограф Японии] // Росия бунка то киндай Нихон : [Русская культура и современная Япония] / под ред. Окумура Кацудзо, Сакон Такэси. Киото: Сэкайсисося, 1998. С. 110-127.

12. Повесть о Доме Тайра / пер. И. Львовой и А. Долина. CПб.: Азбука-классика, 2005.

13. Руноару Дзян. Дзига Вэрутофу но эйгаган : [Киноглаз Дзиги Вертова] // Эйга хёрон. № 8.3. 1930. C. 57-59.

14. Такахата Исао. Дзюни сэйки но анимэсён: кокухо эмакимоно ни миру эйгатэки, анимэтэки нару моно : [Анимация XII века: Анимационное и кинематографическое в свитках национального достояния, эмаки]. Токио: Токума сётэн, Сутадзио Дзибури Кампани, 1999.

15. Такахата Исао. Ханаси но ханаси. Эйдзоси но сэкай : [Сказка сказок. Мир кинопоэзии]. Токио: Токума сётэн, 1984.

16. Танидзаки Дзюнъитиро. Похвала тени. Рассказы, эссе / пер. с яп. СПб.: Азбука-классика, 2006.

17. Тимошенко С.А. Искусство кино и монтаж фильма. Л.: Academia, 1926.

18. Тэрада Торахико. Тэрада Торахико дзэнсю бунгакухэн : [Полное собрание сочинений Тэрада Тэрахико. Серия: литература]: В 18 т. Токио: Иванами сётэн. 1985-1987. Т. 3.

19. Эйдзэнсютаин Эсу Эму. Нихонбунка то монтaдзю: дзё : [Японская культура и монтаж: начало] // Кинэма дзюмпо. № 355. 1930. С. 63-64.

20. Эйдзэнсютаин Эсу Эму. Нихонбунка то монтaдзю: кан : [Японская культура и монтаж: конец] // Кинэма дзюмпо. № 357. 1930. С. 42.

21. Эйдзэнсютаин Эсу Эму. Нихонбунка то монтaдзю: тю : [Японская культура и монтаж: середина] // Кинэма дзюмпо. № 356. 1930. С. 60-61.

22. Эйзенштейн C.М. Избр. произв.: В 6 т. М.: Искусство, 1964-1971. Т. 2.

23. Ямамото Кикуо. Нихон эйга ни окэру Гайкоку эйга но эйкё : [Влияние зарубежных фильмов на японское кино]. Токио: Васэда дайгаку сюппанбу, 1983.

24. Driscoll, Mark. (2002). From Kino-Eye to Anime-eye/ai. The Filmed and the Animated in Imamura Taihei’s Media Theory, Japan Forum. 14(2): 269-296.

25. Gerow, Aaron. (2010). Visions of Japanese Modernity: Articulations of Cinema, Nation, Spectatorship, 1895-1925. Berkeley: University of California Press.

26. Miyao, Daisuke. (2013). The Aesthetics of Shadow: Lighting and Japanese cinema. Durham: Duke University Press.

27. Toki Akihiro and Mizuguchi Kaoru. “A History of Early Cinema in Kyoto Japan (1986-1912): Cinematographe and Inabata Katsutaro” in Cinemagazinet! no.1 (1996, Fall). URL: http://www.cmn.hs.h.kyoto-u.ac.jp/NO1/SUBJECT1/INAJAP.HTM (дата обращения: 15.05.2018).


Review

For citations:


Fedorova A.A. Twelfth-century cinema: traditionalist film theories in Japan of the 1930s-1940s. Japanese Studies in Russia. 2018;(3):34-48. (In Russ.) https://doi.org/10.24411/2500-2872-2018-10018

Views: 553


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2500-2872 (Online)