Preview

Japanese Studies in Russia

Advanced search

Unique image of Garuda-«musician» in Japanese buddhist iconography

https://doi.org/10.24411/2500-2872-2018-10017

Abstract

The image of a divine bird-eagle Garuda is common in different cultures and religions of Asia, being connected with deity Vishnu and his avatar Krishna in Hinduism, and adopted in Buddhism. The article examines its modification in Chinese-Japanese esoteric Buddhism. Garuda is often being shown playing conch trumpet and transverse flute. At present such an image is preserved only in Japanese Buddhist iconography. The history of Garuda (Jap. Karura ) in Japan can be traced since 6th cent. in the context of foreign cultural influences of ancient states, including South East Asia. The author describes different types of Garuda/Karura masks in the Gigaku and Noh theatre Buddhist music and dance performances. Garuda images in the Taizōkai (The Wamb Realm) mandala and the Lotus Sūtra mandala, in the ancient manuals of Buddhist painting, famous sculptures of Karura including Karura playing flute at the Sanjūsangen-dō temple in Kyoto are also being described. The paper emphasizes the role of musical sound in Hinduism and Tantrism, as well as significance and symbolism of Garuda’s musical instruments, which begin to play the role of certain signs of the ancient deitie’s power and become symbols of the spiritual ”relay”, being passed by the Hindu deities to their reincarnations in esoteric Buddhism. Buddhist image of Garuda with conch trumpet is interpreted as manifestation of deity Vishnu and his main avatar Krishna, while Garuda with flute as manifestation of Krishna. The author comes to conclusion that the musical aspect of Buddhist iconography can be considered to be a special transmission channel of the doctrine’s esoteric aspects. The article touches upon the problem of Garuda’s image on Chinese Taoist («Master Thunder» Lei Gong) and Japanese deities such as mountain demon Karasu Tengu (Raven-Tengu) and Garuda’s Shinto «avatar» Izuna-gongen. In conclusion, the ”relay” communication from divine music of Garuda’s flute to meditative prayer music practice Suizen - being played on the shakuhachi flute - is detected, as if fixing the spiritual continuity of the Shingon esoteric doctrine and Fuke Zen direction.

About the Author

Margarita V. Esipova
Moscow Tchaikovsky Conservatory; Russian State Institute of Art Studies
Russian Federation


References

1. Берзин Э.О. Юго-Восточная Азия с древнейших времен до XIII в. М.: Восточная литература. РАН, 1995. 349 с.

2. Бонгард-Левин Г.М. Древнеиндийская цивилизация. 2-е изд. М.: Наука. Издательская фирма «Восточная литература», 1993. 320 с.

3. Гаруда и Тэнгу. URL: https://koshkopjos.livejournal.com/871108.html (дата обращения: 10.02.2018).

4. Есипова М. Некоторые особенности буддийской музыкальной иконографии Японии // История и культура традиционной Японии 10 / Orientalia et Classica. Труды Института восточных культур и античности РГГУ. Вып. LXIX. СПб.: Гиперион, 2017. С. 59-76.

5. Есипова М.В. Иконография громовников-барабанщиков - японского Райдзина и китайского Лэйгуна // История и культура традиционной Японии 11 / Orientalia et Classica. Труды Института классического Востока и античности ВШЭ. Вып. I (LXXI). СПб.: Гиперион, 2018. С. 56-75.

6. Есипова М.В. Сокровенные смыслы музыкальной иконографии киотского храма Сандзю:сангэндо: // Япония 2014. Ежегодник / гл. ред. Д.В. Стрельцов. М.: АИРО-ХХI, 2014. С. 224-243.

7. Жуковская Н.Л. Формы проявления культа природы в пантеоне и ритуалах ламаизма // Религия и мифология народов Восточной и Южной Азии. Сб. ст. М.: Наука, 1970. С. 103-115.

8. Забияко А.П. Кришна: многоликий образ «чёрного» бога. URL: https://wiki.shayvam.org (дата обращения: 10.02.2018).

9. Иофан Н.А. Культура Древней Японии. М.: Наука, 1974. 264 с.

10. Кузнецов Б.И. Бон и маздаизм. СПб.: Евразия, 2001. 224 с.

11. Кузнецов Б.И. Древний Иран и Тибет. История религии бон. СПб.: Евразия, 1998. 352 с. URL: https://gigabaza.ru/doc/99148-pall.html (дата обращения: 10.05.2017)

12. Рифтин Б.Л. Лэй-гун // Мифологический словарь. М.: Советская энциклопедия, 1990. С. 323.

13. Рифтин Б.Л. Синь Син Гоу-юань-шуай // Духовная культура Китая. Энциклопедия в 6 т. Т. 2: Мифология. Религия / гл. ред. М.Л. Титаренко. Москва: Восточная литература, 2007. 869 с.

14. Столярова Е.В. Титулы эпического Вишну (анализ имен и практика их рецитации) // Розенберговский сборник. Востоковедные исследования и материалы. СПб.: Издательство А. Голода, 2014. С. 211-218.

15. Сутра о Цветке Лотоса Чудесной Дхармы // Сутра о бесчисленных значениях. Сутра о Цветке Лотоса Чудесной Дхармы. Сутра о постижении деяний и Дхармы бодхисаттвы Всеобъемлющая Мудрость / пер. с кит. и комм. А.Н. Игнатовича. М.: Ладомир, 1998. 537 с. URL: https://www.e-reading.by/bookreader.php/1021689/Sutra_o_cvetke_lotosa_chudesnoy_dharmy.html (дата обращения: 13.01.2018).

16. Уильямс Ч. Китайская культура: мифы, герои, символы / пер. с англ. С. Федорова. М.: Центрполиграф, 2011. 478 с.

17. Фиссер М.В. де. Древний буддизм в Японии / пер. с англ. А.Г. Фесюн. М.: «Серебряные нити», 2016. 471 с.

18. Conch. URL: http://www.chinabuddhismencyclopedia.com/en/index.php/Conch (дата обращения: 03.01.2018).

19. Grotenhuis E. ten. Japanese Mandala: Representations of Sacred Geography. Honolulu: Univ. of Hawaii Press, 1998. 240 p.

20. Izuna Gongen // Encyclopedia of Shinto-Combinatory Kami. URL: http://foxes.wikia.com/wiki/Izuna_Gongen] (дата обращения: 16.05.2018).

21. Jin Nyodo No Shakuhachi 06 : [Аннотация к диску] Teichiku - XL-70139. 1998 / The International Shakuhachi Society. URL: komuso.com/albums/albums.pl?album=4 (дата обращения: 10.04.2018).

22. Slouber M. Carrying God: Merely a Mount or Independent Deity // Journal of Vaishnava Studies. 2012. Vol. 21. № 1.

23. Surwey on of Bonpo monasteries and temples in Tibet and the Himalaya / Bon Studies 7. Delhi: Sanjanya Publication, 2003. R - Osaka, 2008. 884 p.

24. Thakur, Upendra. India and Japan, a Study in Interaction during 5th Cent. - 14th Cent. A.D. New Delhi: Abhinav Publications, 1992. 98 p.

25. Tianshu Zhu. The Sun God and the Wind Deity at Kizil. URL: http://www.transoxiana.org/Eran/Articles/tianshu.html (дата обращения: 10.05.2017).

26. Waterhouse D. Where did Toragaku com from? // Musica Asiatica 6. Ed. A. Marett. Cambridge, 1991. P. 73-94.


Review

For citations:


Esipova M.V. Unique image of Garuda-«musician» in Japanese buddhist iconography. Japanese Studies in Russia. 2018;(3):6-33. (In Russ.) https://doi.org/10.24411/2500-2872-2018-10017

Views: 266


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2500-2872 (Online)